هر کس خارج از کشور مادری اش محبوب تر است

هر کس خارج از کشور مادری اش محبوب تر است

ما در سال 1981 دفتری در هلند دایر کردیم، اما در زمان حاضر 5درصد کار ما در هلند است، در حالی که 30 درصد آن در فرانسه، 30 درصد در آلمان، و 30 درصد در ژاپن است. دلیل این امر آن است که ما به زبان­های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی صحبت می­کنیم. ما آدم حرفه­ای نمونه اروپایی هستیم و حتی چه بسا الگوی این نوع آدم اروپایی در آینده هم باشیم. من روز مشخصی در پاریس، روز معینی در آلمان و روز مشخصی هم در شهری در شمال فرانسه هستم.

تعمیم کار ما هیجان­انگیز است، زیرا در هلند پولی برای معماری هزینه نمی­شود، و معماری نقشی در خودانگاره ناشی از فرهنگ ایفا نمی­کند. قضیه پیش از این متفاوت بود، اما نه خیلی زیاد. هلند چیزی نیست جز اسکلتی سوخته از فرهنگی که زمانی بلندپرواز و نکته­سنج بود، و به نوعی از مدرنیسم تعلق خاطر داشت. معماری در کشورهای دیگر به مثابه نخستین تجلی نظام سیاسی یا به نوعی خودانگاره تلقی می­شود.

با اینکه تعامل زیادی بین این کشورها وجود دارد، اما آنها هریک غرابت و خصیصه­های حیرت­انگیزشان را، حتی در معماری نیز حفظ می­کنند. به هر حال جهانی­سازی معماری را کاملا تغییر داده است، زیرا همه ما به زبان اروپایی فکر می­کنیم، نه به زبان کشورهای خاص خودمان. می­شود گفت هر کس خارج از کشور مادری­اش محبوب­تر است.

ــــــــــــــــــــ

برگرفته از سمینار 21 ژانویه 1991 رم کولهاس؛ دوفصلنامه معماری ایران، دوره 11جدید، شماره 1، بهار و تابستان 90، ص 48

/ 3 نظر / 21 بازدید
ابراهیم روحی

من هم موافقم! فکر می کنم غالبا هر کسی در خارج از محدوده ای به نام وطن محبوب تر می شود.

میلاد شهریاری

واقعا چرا این طوریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

babak ulufi

aliiiiiiiii bod