معماری

 

تبلور اسطوره در معماری ۴

نگاهی به طرح پیتر آیزنمن برای موزه جدید گوانگ‌­دونگ در چین

 

The Myth Manifestation in Architecture 4

The new <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />GuangdongMuseum, Peter Eisenman<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

جعفر بزاز

 

ما برمبنای ترتیب منطقی­‌ای، هشت خانه را درون این شبكه 64 خانه‌­ای طراحی و برنامه‌­ریزی كردیم. به‌­این ترتیب، هشت مسیر سیركولاسیون، داخل موزه ایجاد می‌­شد. مسیرهایی كه از به­ هم رسیدن منطقی دو انگاره­ شش‌­خطی پدید می­‌آمدند. به‌­عنوان نمونه، اولین خانه در شبكه، Qian می‌­باشد، به ­این معنی كه Qian خانه یك است. دومین انگاره­ شش­‌خطی هم­‌ردیف عمودی Qian، كه تنها یك خط آن تغییر می­كند،‌ Xun یا خانه 44 است. یعنی اولین مسیری كه شكل می­‌گیرد از خانه 1 به خانه 44 در همان ردیف عمودی است.

برای رسیدن به سومین انگاره شش­‌‌خطی،بایستی از خانه 44 به خانه 33 حركت نمود. این حركت در واقع برگشتی روی مسیر قبلی است. این برگشت حكم می­كند كه می­بایست یك شیب­راه برای رسیدن به تراز بعدی وجود داشته باشد و به همین طریق بقیه مسیرها را انتخاب نمودیم.

 

دياگرام شبكه ساختاری موزه، كه بر مبنای روابط ميان خانه­های جدول انگاره­ها مشخص شده است.

 

این نمونه‌­ای از هشت مسیر انتخابی روی شبكه بود. البته طراحی یك مسیر داخل موزه، تنها تعیین یك سیركولاسیون نیست، بلكه مسیر سیركولاسیون می­‌بایست مسیری شكل‌یافته از فرهنگ، مردمان و آداب­ورسوم آنها نیز باشد. از این­‌رو، ما چهار مسیر حقیقی و چهار مسیر مجازی، برای سیركولاسیون (افقی و عمودی) در فضای موزه مشخص كردیم.

مسیرهای حقیقی، چهار طبقه نمایشگاهی و فضاهای پشتیبانی را به­هم مرتبط می­كنند و در پایان به یك باغچه­ ـ بام (A Roof Garden) منتهی می­شوند، در واقع یك پارك درون پاركی دیگر. اما مسیرهای مجازی،قابل هدایت نیستند. این مسیرها، داخلسطح طبقات به تراس­هایی ـ

/ 1 نظر / 19 بازدید
گروه هنری سپندار

سلام ... نمايشگاه آرايه های داخلی سفالين ( با تلفيق چوب و فلز ) ........ دعوت نامه را در وبلاگ ما ببينين ...............