طراحی صحنه؛ کشف متن 3

طراحی صحنه؛ کشف متن 3

از میان کلمات نمایشنامه می­توان بخش مهمی از خصوصیات شخصیت­ها را شناخت و آن را در صحنه منعکس ساخت. اگر با یک کارگردان واقع­گرا کار کنید شاید از شما می­خواهد کوچه­های ونیز را طراحی کنید با چشم­اندازی از بندر و ساختمان­های آجری قدیمی که رطوبت زیاد، نمای بیرونی آنها را از شکل و قیافه انداخته است؛ ولی این احتمال نیز وجود دارد که آدمی با ذهنی آزاد به تورتان بخورد. در این صورت، می­توانید ایده­هایی را که از دل متن بیرون کشیده­اید، با او در میان گذارید.

نمونه­اش کار یان بی براون (Yan Bee Brown) که در سال 1998 در تگ تئاتر (Tag Theatre) به روی صحنه رفت. او نمایش اتللو را به دو عنصر آب و صخره تجزیه کرد که هر کدام به یکی از عناصر وجودی دو شخصیت اصلی دزدمونا و اتللو اشاره می­کردند. این دو عنصر در عین حال نماد عشق و قدرت نیز بودند که جزء مضامین اصلی نمایش نیز است. صخره و آب در حالت عادی در طبیعت یافت می­شوند ولی اگر بخواهیم از آنها در طراحی خانه اتللو استفاده کنیم، چه باید کرد؟ پیشنهاد او ساخت دو آکواریوم بلند بود که تا یک متر آن پر از قطعات سنگ خارا باشد. در این آکواریوم­ها هیچ­گونه ماهی وجود نداشت، فقط سنگ و آب.

ــــــــــــــــــــ
منبع: طراحی صحنه، مهدی ارجمند، نشر قطره، 1382. 

/ 1 نظر / 34 بازدید
ا-حیاتی

با سلام مجدد . منتظر تازه هایتان هستم