معماری، شما و من

کتاب­های معماری

 

معماری، شما و من*

 Architecture, You & I

 بعد از نتایجی که از مذاکرات کنفرانس پرینستون درباره طراحی محیط فیزیکی انسان (1947) گرفته شد، عده­ای که به مسائل تعلیم و تربیت علاقمند بودند جمع شدند و فرم و رفرم آموزش معمار را مورد بحث قرار دادند. در پایان کنفرانس من به این مسئله اشاره کردم که رشد اولیه و خلاقیت معمار جوان، به وسیله نوع تعلیم و تربیتی که در اکثر دانشگاه­ها و انیستیتوهای فنی کسب می­کند، خنثی می­گردد.

ما باید نسل آینده را برای وظایف سنگینی که در پیش دارد آماده کنیم. دوره­های تحصیلی به طور ناقص برای احتیاجات این زمان تعدیل می­شوند. دانشجویان آنها را جدی، گاهی اوقات حتی جدی­تر از استادانشان احساس می­کنند. در هر قرن ما با این سوال مواجه می­شویم: آموزش ما چطور باید تشکیل یابد که بتوانیم خواسته­های اجتماعی، اخلاقی و عاطفی کار خود را درک کنیم.

تاریخ به طرزی به دانشجویان تحمیل می­شود مثل اینکه از یک قرن پیش تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه معماری رخ نداده است. تدریس تاریخ استاتیک ولی تاریخ دینامیک است. گذشته بین ما است و بین ما حرکت می­کند. همانطوری­که هانری برگسن (Henri Bergson) که با گذشت سال­ها تاثیر خود را حفظ کرده است می­گوید: "گذشته، آینده را سخت در خطر محو شدگی قرار داده است."

ما باید تاریخ را به صورت اسلحه­ای بسازیم که نسل آینده بتواند به وسیله آن جایی را که می­ایستد بسنجد و قدرت و ضعف خود را مورد قضاوت قرار دهد. در تدریس معماری یک رفرم همه جانبه لازم است. بنابر این من پیشنهاد کردم که کنفرانس از دکتر جولیان هاکسلی (Dr Julian Huxley) مدیر کل وقت یونسکو، خواهش کند که کمیته­ای برای تشکیل طرح تشکل اساسی تعلیم و تربیت معماری ترتیب دهد.

در آن موقع نمی­دانستم که مقررات کنفرانس پرینستون اجازه رای و نتیجه­گیری نمی­دهد و هدفش تنها تبادل عقاید است که شاید بتوان از آن اصولی عمومی و راهنما استخراج نمود. بنابر این نامه­ای غیر رسمی برای جولیان هاکسلی نوشته شد که گروه کثیری از شرکت­کنندگان کنفرانس منجمله گروپیوس، لوکوربوزیه، میس­فان­درروهه (Mies Vander Rohe)، نوترا (Neutra) و عده زیاد دیگری امضا کردند. جولیان هاکسلی با دلگرمی زایدالوصفی پاسخ داد و در پائیز همان سال من و ماکسول فرای (Maxwell Fry) معمار معروف انگلیسی او را در پاریس ملاقات کردم. آنگاه تشخیص دادیم که سیام باید بیانیه­ای درباره تعلیم و تربیت معماری برای تسلیم به کمیته عمومی یونسکو در مکزیو، نوامبر 1947، تهیه کند. این بیانیه در اینجا ذکر می­شود:

 

sigfried gieddion:architecture-you-&-i

 

تحصیلات معمار

نارضایتی همه جانبه از آموزش کنونی معمار شامل تمام جنبه­های تعلیم و تربیت او می­شود. از توانایی­هایی که نیازمند با شرایط لازمند تا میزان مسئولیتی که به عهده می­گیرد. دلیل اصلی این نازک طبعی، بررسی و تخصصی یک طرفه، یکی از بیماری­های اساسی زمان ما است. بنابر این زمینه معماری، تعلیم و تربیت را نباید یک مورد مجزا تلقی کرد بلکه باید در مسیر طولانی رفرم دامنه­دار آموزش فرهنگی قرار گیرد...

در زمان­های گذشته، یک الگوی متداول با اینکه صنعت­گر و هنرمند، سازنده و طراح شهر را متحد می­ساخت حوزه کامل فعالیت معماری را تضیف می­کرد. تمام این جریان­ها دگرگون شده­اند و حرفه­های مربوط به فعالیت معماری در آموزش خود نگرش بسیار محدودی کسب می­کنند. معمار در انتظامات بی­شمار در حال توسعه به صورت متخصص، ریاضی­دان آماتور، مهندس، آمارگر، مورخ هنر، جامعه­شناس و غیره در می­آید.

البته او ]دانشجو[ را باید طوری تربیت نمود که یک صنعت­گر بسیار ماهر از کار درآید. ولی امروز تاکید اساسی بر نقشی است که در آینده به عنوان هم­آهنگ­کننده بر عهده می­گیرد تا بتواند عناصر موجود را به وسیله دانش تخصصی خود به صورت اثر هنری درآورد.

رابطه معمار با تاریخ و گذشته در حال تغییر است. در قرن نوزدهم، معماری سلیقه متداول و در نتیجه آموزش معمار به شکل­ها و فرم­ها مربوط می­شد. دانشجویان چنان تربیت می­شدند که گذشته را چون انبار فرم­ها تلقی کنند، انباری که می­توانستند آزادانه از آن قرض بگیرند یا بدزدند.

 ____________________

این مطلب از کتاب معماری، شما و من نوشته زیگفرید گیدیون با ترجمه اکبر میرمطهر، چاپ 1345استخراج شده است.

/ 3 نظر / 8 بازدید
امین

در نخستين همايش تعامل سينما و معماري برگزار خواهد شد: نمايش «كولاژ» آرش خوشخو فيلم «كولاژي از كاربردهاي معماري در سينماي جهان» ساخته آرش خوشخو در نخستين همايش سينما و معماري روز سه شنبه 25 دي ماه در مركز هنر پژوهي نقش جهان نمايش داده خواهد شد. به گزارش روابط عمومی مرکز هنر پژوهی نقش جهان، منوچهر طياب ، مستند ساز برجسته نيز با ارائه مقاله اي با عنوان «در جست و جوي بعد سوم» به سخنراني خواهد پرداخت. ژان پير برتومه ، استاد تاريخ و تحليل سينما و محقق آثار اورسن ولز، ژاك دمي و مكس افولس و همچنين ايرج رامين فر و احمد طالبي نژاد نيز در اين همايش حضور خواهند داشت. گفتني است تعامل همايش سينما و معماري در روزهاي 25 و 26 دي ماه 1386 از ساعت 10 الي 18 در مركز هنر پژوهي نقش جهان واقع در خيابان ولي عصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، جنب شهر كتاب، پلاك 1101 برگزار مي شود. www.honar.ac.ir Emial:researches@honar.ac.ir tel: 88553912-16

محمد رضائي

سلام ممنون ميشم از تجربيات خود برای من بگذاريد

پيام ابتکار

سلام قربان. خسته نباشين. اين کتاب رو احيانا از کتابخونه تربيت نگرفتين؟! آخه من ۵ سال پيش از اونجا امانت گرفته بودمش.دو سه ماه پيش لازمش داشتم.رفتم دوباره بگيرم،گفتن يکی گرفته فعلا نياورده تحويل بده. لطفا ببرين تحويل بدين کتاب کتابخونه رو ممنونم.