معماری

 

تبلور اسطوره در معماری ۴

نگاهی به طرح پیتر آیزنمن برای موزه جدید گوانگ‌­دونگ در چین

 

The Myth Manifestation in Architecture 4

The new Guangdong Museum, Peter Eisenman

 

جعفر بزاز

 

ما برمبنای ترتیب منطقی­‌ای، هشت خانه را درون این شبكه 64 خانه‌­ای طراحی و برنامه‌­ریزی كردیم. به‌­این ترتیب، هشت مسیر سیركولاسیون، داخل موزه ایجاد می‌­شد. مسیرهایی كه از به­ هم رسیدن منطقی دو انگاره­ شش‌­خطی پدید می­‌آمدند. به‌­عنوان نمونه، اولین خانه در شبكه، Qian می‌­باشد، به ­این معنی كه Qian خانه یك است. دومین انگاره­ شش­‌خطی هم­‌ردیف عمودی Qian، كه تنها یك خط آن تغییر می­كند،‌ Xun یا خانه 44 است. یعنی اولین مسیری كه شكل می­‌گیرد از خانه 1 به خانه 44 در همان ردیف عمودی است.

برای رسیدن به سومین انگاره شش­‌‌خطی، بایستی از خانه 44 به خانه 33 حركت نمود. این حركت در واقع برگشتی روی مسیر قبلی است. این برگشت حكم می­كند كه می­بایست یك شیب­راه برای رسیدن به تراز بعدی وجود داشته باشد و به همین طریق بقیه مسیرها را انتخاب نمودیم.

 

دياگرام شبكه ساختاری موزه، كه بر مبنای روابط ميان خانه­های جدول انگاره­ها مشخص شده است.

 

این نمونه‌­ای از هشت مسیر انتخابی روی شبكه بود. البته طراحی یك مسیر داخل موزه، تنها تعیین یك سیركولاسیون نیست، بلكه مسیر سیركولاسیون می­‌بایست مسیری شكل‌یافته از فرهنگ، مردمان و آداب ­و رسوم آنها نیز باشد. از این­‌رو، ما چهار مسیر حقیقی و چهار مسیر مجازی، برای سیركولاسیون (افقی و عمودی) در فضای موزه مشخص كردیم.

مسیرهای حقیقی، چهار طبقه نمایشگاهی و فضاهای پشتیبانی را به­ هم مرتبط می­كنند و در پایان به یك باغچه­ ـ بام (A Roof Garden) منتهی می­شوند، در واقع یك پارك درون پاركی دیگر. اما مسیرهای مجازی، قابل هدایت نیستند. این مسیرها، داخل سطح طبقات به تراس­هایی ـ كه البته نمی­توان روی آنها حركت نمود ـ تقسیم می‌شوند.

 

سيركولاسيون داخلی موزه و اتاقك­های طراحی­شده

 

بازدیدكنندگان در طول مسیرهایی كه طی می­‌كنند، با اتاقك­‌‌هایی (Cabinets) برخورد خواهند كرد. این اتاقك­های چهارگوش، به دو صورت هستند: فضاهای نمایشی ویژه­ای، كه برای به نمایش­ گذاشتن اشیا موزه می‌باشند یا فضاهایی كه برای ارائه چای و قهوه در نظر گرفته شده­اند. در برخی موارد این اتاقك­ها در تراز­های نمایشگاهی هستند و در برخی موارد در طول مسیر و میان تراز­ها قرار گرفته‌اند. فضای نمایشگاهی چهار طبقه، به وسیله شیب­راه­هایی به­ هم مرتبط هستند و به­نظر می­ر­سد كه اتاقك­ها درون مكعب معلق هستند.

 

پرسپكتيو داخلی از تالار ورودی موزه

 

مكعب ما، نیمی از شیشه و نیمی­ صلب است. مكعبی­ به‌صورت مكعب یین ـ یانگ (Yin-Yang Box) كه مكعب‌­های (اتاقك‌ها) دیگری را درون خود دارد، در واقع مكعبی­ از تغییرات كه مكعب­هایی متغیر درون خود دارد (The Box of Changes contains boxes of change). نتیجه یك فضای عملكردی داخلی و البته معاصر برای موزه، با برشی از یك منطق برمبنای فرهنگ یك مكان و یك ملت؛ نشانگر سیر تاریخی گوانگ­‌دونگ
(
Guangdong) كه از زمان باستان شروع و به سوی آینده در حركت است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این یادداشت به همراه سه یادداشت قبلی، در ماهنامه صنعت ساختمان داریس، شماره 33، تير 84 به چاپ رسیده است.



موضوعات: