معماری

 

تبلور اسطوره در معماری ۳

نگاهی به طرح پیتر آیزنمن برای موزه جدید گوانگ‌­دونگ در چین

 

The Myth Manifestation in Architecture 3

The new Guangdong Museum, Peter Eisenman

 

جعفر بزاز

 

مكعبی از تغییرات

پیشنهاد ما (به نقل از آیزنمن) برای موزه گوانگ­‌دونگ، مكعبی از تغییرات (The Box of Changes) نام داشت. در واقع ایده اصلی این موزه، بر مبنای منطق چینی I Ching (به مفهوم تغییر ـ Change) قرار داشت. مكعب مورد نظر، از دو اندیشه درباره مكان شكل می­گرفت: مكان به مثابه انسان­ساختی واقعی و مكان به مثابه یك اندیشه فرهنگی؛ I Ching.

سایت پروژه نیز پتانسیل­های نمادین و واقعی بسیاری را در اختیار می­گذاشت؛ قرارگیری روی محور مركزی شهر، رودخانه و ساحل آن و پتانسیل­هایی اینچنینی. البته در طراحی موزه، بایستی توجه می­‌كردیم كه سایت موزه قسمتی از یك سایت بزرگ­تر بود؛ سایتی شامل لنداسكیپ ساختمان جدید اپرا و میدان فرهنگ و هنر. ساختمان اپرا و لنداسكیپ طراحی شده توسط ظه حدید، از یك سری منحنی­های ارگانیك (Organic Waves) شكل گرفته بودند. در چنین موقعیتی دو گزینه در برابر ما قرار داشت: ارائه طرحی در تقابل با فرم ارگانیك یا یافتن پاسخی دیالكتیكی یعنی یك حالت یین ـ یانگ (Yin-Yang).

"بر اساس كیهان‌­شناختی چین باستان، جهانی دوگانه بر مبنای اصول منفی و مثبت، یعنی یین و یانگ وجود داشت كه در همه اشیا نفوذ می‌­كرد. یین بر زن، زمین، تاریكی، ماه و انفعال دلالت داشت و یانگ حاكی از مرد، آسمان، روشنی، خورشید و عامل فعال در طبیعت بود. یین و یانگ در اثر باستانی چینی، یعنی I Ching (كتاب تغییرات در حدود سده دهم پیش از میلاد) آمده است."

 

انگاره­ها و روابط ميان آنها در منطق I Ching

ما گزینه دوم را انتخاب كردیم و برای ایجاد یك حالت دیالكتیكی با هندسه سیال لنداسكیپ و ساختمان اپرا، یك نیم‌مكعب عمودی پیشنهاد دادیم. همچنین، اندیشه قدرتمندی نیز انگیزه چنین تصمیم و ایده­ای بود. ما می‌خواستیم تا به فضاهای موزه و عملكردهای آن با یك منطق باستانی چینی حیات ببخشیم، I Ching یا كتاب تغییرات (The Book of Changes) و شبكه انگاره‌­های شش­‌خطی (Grid of Hexagrams) آن. با توجه به اینكه موزه‌­هایی در عمل موفق هستند كه بر مبنای سیركولاسیون پویا و حركت­ مردم در میان فضاهای موزه شكل گرفته‌­اند، از این‌رو دیاگرام سیركولاسیون موزه در طرح ما، برمبنای كندوكاو و مطالعاتی كه روی I Ching انجام داده بودیم، شكل گرفت.

 

نمايه اعداد انگاره­های شش­خطی I Ching

راه­حل كلاسیك برای پیدا كردن انگاره‌های شش­‌خطی I Ching، شبكه­‌ای 64 خانه­ای (8 در 8) بود. در این شبكه  انگاره‌­های سه‌­خطی در ردیف اول افقی و ردیف اول عمودی قرار می‌­گرفتند و از تلاقی ردیف­های افقی و عمودی، انگاره‌­های شش­‌خطی به­‌دست می­‌آمدند.

"در منطق I Ching، ۸ انگاره سه‌­خطی و 64 انگاره شش­‌خطی وجود دارد. انگاره‌­های سه­‌خطی از سه خط موازی و انگاره‌­های شش­‌خطی از شش­‌خط موازی كه از تركیب انگاره‌­های سه­‌خطی شكل می­‌گیرند، به وجود می­‌‌آیند."



موضوعات: