مسابقات معماری

 

تعامل مهندسی و معماری

نگاهی به مسابقه Bridging the Drive

Bridging the Drive Competition

جعفر بزاز

 

هنر طراحی پل تحت تاثیر شناخت صحیح از زیبایی ذاتی فرم­های سازه­ای است. از این رو، پل، نوع خاصی از معماری است که نیازی به محصور کردن فضا ندارد و در حقیقت رفتار یک پل بستگی به سازه آن دارد. به تعبیری پل فرمی سازه­ای می­باشد که ارتباط دهنده دو نقطه با عملکردهای مختلف است.

بدين جهت می­توان چنین گفت که در طراحی یک پل، می­بایست معماران و مهندسان سازه با تعاملی مضاعف در کنارهم از مرحله ایده تا طرح نهایی و ساخت تلاش نمایند.

نمود عینی چنین تعاملی در نتایج مسابقه­ای که در سال 2003، برای طراحی پل ترتیب داده شده بود، به­خوبی آشکار است. در مارس سال 2003، اداره حمل­ونقل شیکاگو، مسابقه­ای تحت عنوان Bridging the Drive برگزار می­کند که در آن از شرکت­ها و گروه­های مهندسی و معماری واجد شرایط دعوت می­شود تا برای چهار نقطه مورد نظر از شهر پل­هایی (ویژه عابرین پیاده) را طراحی نمایند. البته در مکان­های مورد نظر، در حال حاضر پل­هایی موجود بودند که طرح­های برگزیده جایگزین آنها خواهند شد.

مکان­های مورد نظر برای طراحی پل عبارت بودند از:

 

35TH STREET

پل موجود در این خیابان، پارک کوچکی را به ساحل مرتبط می­کرد. برگزارکنندگان مسابقه تمایل داشتند که طرح ارائه شده برای این جایگزینی با این پل، طوری طراحی شود که نیازی به مهار میانی نداشته باشد.

 

 

41ST / 43RD STREETS

این پل منطقه­ای نوساز در غرب خطوط راه­آهن را به پارک و ساحل شرقی Lake Shore Drive مرتبط می­نمود.

 

CHICAGO RIVER

این پل که به­صورت یک پل متحرک در نظر گرفته شده است (برای عبور قایق­ها می­بایست پل باز شود) علاوه بر عبور افراد پیاده، مسیر ویژه دوچرخه­سواران را نیز شامل می­شود، از این­رو این پل کمی عریض­تر است. برگزارکنندگان در پی راه­حلی بودند که وضع موجود مسیر دوچرخه سواری روی پل را اصلاح نماید. (مسیرهای جداگانه برای دوچرخه و پیاده­ها)
 
 

NORTH AVENUE

پل موجود در این محل، پارک Lincoln را به ساحل مرتبط می­کرد.

 

 
این مسابقه توجه بسیاری از طراحان، مهندسان و معماران صاحب­نام بین­المللی را به خود جلب نمود. با توجه به اینکه شرکت­کنندگان در ارائه تعداد طرح و انتخاب مکان­ها آزاد بودند، از 23 گروه شرکت کننده، در مجموع 67 طرح ارائه گردیده بود که بعد از بررسی طرح­های ارائه شده توسط یک هیئت داوری حرفه­ای، براساس ضوابط فنی نعیین­شده از سوی اداره حمل­ونقل شیکاگو، طرح­های زیر به عنوان طرح­های برتر انتخاب گردیدند:
 

طرح برگزیده برای پل خیابان سی­وپنجم

     ـ طرح گروه Teng  از شیکاگو با ترکیب:

Principal bridge designer: John Hillman

Lead architect: Thomas Hoepf

Landscape architect: Astrid Haryati

 

ـ نظر هیئت داوری

طرح در ضمن سادگی، گویایی لازم را دارد. همچنین ایده تلفیق رمپ با پارک و انتخاب دو جهت (دو شاخه شدن پل هنگام ورود با پارک) نیز در انتخاب این طرح موثر بود.

 

طرح برگزیده برای پل خیابان­های چهل­ویکم و چهل­وسوم

     ـ طرح Cordogan Clark & Associates از شیکاگو با ترکیب:

Architect: John W. Clark; John G. Cordogan; Martin Huss; Tim Wilkin; Therese Thompson; Dan Runde

Engineer: Earth Tech, Inc. Lawrence L. Kirchner (project engineer), Eric Lindemann (project manager)

 

      ـ نظر هیئت داوری

خطوط ساختاری پروژه، هماهنگی لازم را با خطوط مسیر کناری رودخانه دارد و امکان ترکیبی زیبا، همراه خطوط مارپیچ و منحنی مسیر می­دهد. همچنین توجه به مصالح و رنگ و طرحی متفکرانه به لحاط مهندسی (تعامل معماری و مهندسی) نیز از دیگر عوامل انتخاب این طرح بود.

 

طرح برگزیده برای پل رودخانه شیکاگو

     ـ طرح Wight and Company and Edward Windhorst Architects از شیکاگو با ترکیب:

Architects/Urban Designers/Landscape Designers: Wight & Company with Edward Windhorst Architects, Kevin L. Havens, Wight and Company; Edward Windhorst, Edward Windhorst Architects; Peter H. Mesha; John V. Clinnin

Engineer: Earth Tech, Inc. Lawrence L. Kirchner (project engineer), Eric Lindemann (project manager)

Consulting Engineer: Hardesty and Hanover, Okemos, Michigan [Chicago River] Jeffrey Routson, Richard Wianecki

Renderings: Bondy Studio, Northbrook, Bruce Bondy

 

 ـ نظر هیئت داوری

این طرح در عین صلب بودن حجیم به نظر نمی­رسد. هماهنگی با پل متحرک سواره موجود و ارائه راه­حلی مدرن برای یک پل متحرک از دیگر عوامل انتخاب این طرح بود.

 

طرح برگزیده برای پل خیابان شمالی

     ـ طرح Phillips Swager Associates با ترکیب:

Architect: Phillips Swager Associates, Chicago—Christopher Frye (design director/associate principal); Doug Sheets

Engineer: Earth Tech, Inc. Lawrence L. Kirchner (project engineer), Eric Lindemann (project manager)

 

ـ نظر هیئت داوری

    یک ایده با تکنولوژی جدید (انرژی خورشیدی)، سادگی ساختار و ویژگی تندیس­واری و فرم معماری از عوامل انتخاب این طرح بود.



موضوعات: