معرفی معمار

 

نکتار پاپازیان

Nektar Papazian

 

سیما هاشمی­نیا

 

نکتار پاپازیان، از جمله اولین معماران زن ایرانی، متعلق به نخستین نسل از دانش­آموختگان معماری دانشگاه تهران می­باشد. نکتار پاپازیان در شهر اراک به دنیا آمد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در تهران و گرفتن دیپلم ریاضی، به تحصیل در رشته معماری دانشگاه تهران پرداخت. پس از آن، پاپازیان، برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و در دانشگاه بوزار پاریس به ادامه تحصیل پرداخت. وی در مدت ده سالی که در پاریس اقامت داشت، به کار در دفاتر معماری نیز مشغول بود.

پاپازیان بعد از ازدواج با آندرف (مهندس فرانسوی) به ایران مراجعه و در سال 1339 همراه با مهندس مقتدر، دفتر "مقتدر آندرف" را تاسیس نمود. این دفتر بعد از مدتی با شرکت "مندا" ادغام  شد و نام مهندسین مشاور "مدام" را به خود گرفت. پاپازیان بعدها با همکاری مهندس اوهانجانیان دفتر دیگری به نام "مهندسین مشاور آرتک" تاسیس نمود.

 

مهم­ترین پروژه­های معماری و طرح­های شهری که پاپازیان در آنها شرکت داشت عبارتند از؛

                ـ دانشگاه جندی شاپور

                ـ بخش­هایی از دانشگاه تبریز

                ـ طرح جامع تبریز

                ـ گمرک آستارا

                ـ دبیرستان جامع دانشگاه بوعلی همدان

                ـ انستیتو مربیان حرفه­ای کرج

نکتار پاپازیان از جمله معماران زن ایرانی شرکت­­کننده در کنگره بین­المللی زنان معمار در سال 1356 بود. در این کنگره که با موضوع محوری " بحران هویت در معماری" زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی و با همکاری اتحادیه بین­المللی زنان در رامسر تشکیل شده بود، علاوه بر معماران زن ایرانی؛ نوشین احسان، لیلا سردارافخمی، گیتی افروز کاردان، نسرین فقیه، زهره قراگزلو و …، حدود 20 معمار دیگر از نقاط مختلف دنیا شرکت کرده بودند که در این میان می­توان به خانم دنیس اسکات براون از آمریکا اشاره کرد.

 

هدف این کنگره تبادل­نظر بین زنان معمار از نقاط مختلف دنیا و همچنین تشویق آنها در پیشبرد کارهای معماری و شهرسازی و به وجود آوردن فرصتی برای آنان، به خصوص زنان ایرانی برای تبادل عقاید و نظرات و نمایش آثارشان در معرض دید عموم بود.

به نظر پاپازیان؛ "معماری هیچ­وقت نمی­تواند حالت عمومی و کلی داشته باشد. هر جامعه­ای احتیاج به معماری خاص خود دارد. موفق­ترین اشخاص در این مورد ژاپنی­ها هستند. در عین حال که معماریشان کاملا ژاپنی است اما مدرن و مطابق با تکنولوژی جدید هم می­باشد.

وی معتقد است که پیروی از معماری قدیم  کاری حساس و خطرناک است چراکه به کار بردن قوس و شیشه رنگی و شبکه به خودی خود نمی­تواند باعث پدیدار شدن معماری شود"

 

منبع:

هنر و معماری. سال هشتم. 35ـ36. مرداد ـ آبان 1356.



موضوعات: